Sälja

Inlagd: 3 juli, 2012 av Rolf

Sälja bättre efter säljutbildning

Resenätkedjan Flygcom har ökat försäljningen genom att sälja ordentligt, men än är det en bit kvar till lönsamhetsmålet. Satsningen på säljutbildning och internetbokning har lyckats men den måste kombineras med personlig kundservice. Chartern som resandeform har tvingats förnya sig men den har inte riktigt nått ut till en bredare allmänhet. Den är mycket mer flexibel numera. Flygcom säljer sinsemellan konkurrerande reseprodukter från flertalet charter- och researrangörer, hotell och flygbolag, i Sverige, Danmark, Finland och i Norge. Omsättningen är cirka fem miljarder kronor och bolaget är noterat på börsen i Helsinfors.

Flygcom har cirka hundra butiker över hela Sverige och Norge med totalt 480 anställda. Av Flygcoms 150 chefer är 75 kvinnor. I styrelsen är jämvikten inte lika bra, med en kvinna och två män. Flycom har skurit i kostnaderna med sedan 2000, ett tufft jobb men det var en tuff säljmarknad också konstaterar man. Under första halvåret i år hade Flygcom den bästa produktiviteten någonsin. Försäljningen per anställd ökade, mycket med hjälp av säljutbildning och effektivare it-stöd.

I år har företaget satsat mycket på att utveckla internet som säljkanal. Man framhåller ändå de två andra kanalerna – butiker med säljare och telefonförsäljning. Kunden kan boka på nätet men många vill prata med en säljare också och få rådgivning om resmålet eller hotellet. Den kontakten är mycket viktig anser utbildningsledaren som tror att försäljningen över nätet och personlig service kompletterar varandra. På Flygcom måste alla anställda gå en företagsanpassad säljutbildning.

Viktigt är att man som säljare på Flygcom att man också måste hålla ditt kundregister aktuellt. Ofta gör man försäljningsstatistik för att se vilka varor eller tjänster som säljer bra och dåligt. Man arbetar också ofta utifrån en fastställd budget. En del säljare arbetar i första hand med att besöka kunderna för att sälja produkter eller tjänster. Dessa säljare kan kallas utesäljare. Det är ett arbete som kan innebära många resor. Det är vanligt att man som säljare har ansvaret för försäljningen i någon del av Sverige. Utesäljaren tillbringar en stor del av arbetstiden i bilen även i Flygcom. Ofta har man inte något kontor utan förväntas sköta administrationen hemma eller på resan vilket man lärt sig på säljutbildning.

Kundbesök är viktigt inslag i säljyrket. När man besöker kunderna visar man ofta det bästa som företaget kan sälja. Det förekommer också att man ger råd om vilka resmål som kan motsvara kundens behov. Sedan tar man emot beställningar. Ibland kan kunden själv knappa in beställningen på en dator och skicka den till säljföretaget. Man ser sedan till att allt fungerar till kundens fulla belåtenhet. Att kunden skall vara nöjd poängterades särskilt under varje säljutbildning.

Många säljare arbetar med tekniskt komplicerade resor på Flygcom. De kan till exempel vara att sälja hela resesystem som erbjuder kunden en helhetslösning på jordenruntresor. Säljare anställda i import- eller exportföretag reser mycket utomlands för att underhandla med sina kunder. Som utesäljare måste man vara beredd på att arbetstider kan vara oregelbundna eftersom man måste anpassa dem efter kundernas möjlighet att ta emot. Provision som löneform är inte ovanligt på Flycom, det betyder att lönen har samband med hur mycket man säljer efter en säljutbildning eller riktad säljkampanj.

Lämna en kommentar